Ontruiming Kerkhof Sint-Kornelis-Horebeke Onze begraafplaats in Sint-Kornelis kampt met een ernstig plaatsgebrek. Daarom ontruimen we oudere graven. Zo komt er plaats vrij voor nieuwe graven. Tegelijkertijd maken we werk van een betere, meer rustgevende en waardige indeling van de begraafplaats, de strooiweide en het columbarium. Ontruimingen gepland in 2027 De gemeente is gestart met de procedure ontruiming van graven op de begraafplaats in Sint-Kornelis-Horebeke. Een ontruiming betekent dat een graf wordt weggehaald omdat de termijn voorbij is: Graven zonder concessie (kosteloos): bij wet is voorzien dat deze 10 jaar blijven liggen. Daarna mogen ze verwijderd worden. Graven met concessie (betalend): deze blijven liggen tot de einddatum van de concessie. Als er geen verlenging wordt aangevraagd, wordt het graf verwijderd. Ben je nabestaande en wil je de concessie behouden? Dan kan je een verlenging aanvragen tot en met 17 mei 2027 via de dienst Burgerzaken. Ook voor andere vragen kan u terecht bij de dienst Burgerzaken. Nabestaanden kunnen tot 31.08.2027 het grafmonument eventueel laten verwijderen door een steenkapper na aanvraag bij de gemeente Horebeke en/of de grafversieringen meenemen. Na deze datum worden het grafmonument en/of de voorwerpen eigendom van het gemeentebestuur en worden deze verwijderd. De effectieve ontruimingen van graven zijn gepland in het najaar van 2027. Waarom werd je niet persoonlijk gecontacteerd? In de praktijk is het heel moeilijk of niet mogelijk omwille van GDPR richtlijnen om de contactgegevens van alle nabestaanden op te sporen. Het gemeentebestuur is bovendien niet verplicht om de nabestaanden persoonlijk te verwittigen. Daarom kozen we voor een uitgebreide en tijdige communicatie via een bericht aan het graf/de urne alsook aan de ingang van het kerkhof en op de gemeentelijke website. Op deze manier hopen we zoveel mogelijk nabestaanden te bereiken. Gedurende één jaar worden de graven aangeplakt. Gedenkplaats De gemeente benadrukt dat ze begrijpt dat dit voor de nabestaanden een gevoelige aangelegenheid is. Daarom voorzien we voor de ontruimde graven een blijvende herdenkingsmogelijkheid in de vorm van een gezamenlijke, natuurlijke gedenkplek. Zo blijft er altijd een plaats om dierbaren te herdenken, als teken van respect voor de overledenen. Horebeke - Dienst Burgerzaken info@horebeke.be Toegevoegd op woensdag 20 mei 2026