ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Gemeentehuis

Kerkplein 3
9667 Horebeke

055/45 52 35
info@horebeke.be

Openingsuren

Maandag tot vrijdag:
09:00 - 12:00
Maandagavond:
17:00 - 19:30

Verkiezingen

Provinciale en gemeenteraadsverkiezingen 13 oktober 2024

INITIATIEFRECHT - GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN

De stemmenkampioen van de grootste lijst krijgt na de lokale verkiezingen het initiatiefrecht om een meerderheid te vormen. De verkozene krijgt 14 dagen de tijd om een meerderheid te vormen vanaf de dag die volgt op de dagtekening van het proces-verbaal van de verkiezingen.

Wie aan zet is wordt bepaald door het formulier G86 dat deel uitmaakt van het PV van de verkiezingen en dat HIER te downloaden is.

Meer info hierover vindt u ook op initiafiefrecht initiatiefrecht/vlaanderen.be

Concreet:

Hieronder vindt u meer details hoe dit loopt, wie het initiatiefrecht heeft en tot wanneer dit loopt. De algemeen directeur zal hier op deze webpagina op 13.10 in de avond melding maken wanneer het eindigt. 

Houder initiatiefrecht: Tom Simaeys

Het initiatiefrecht neemt een einde: 

  • als de houder van het initiatiefrecht een meerderheid heeft gevormd door de indiening van een gezamenlijke akte van voordracht voor schepenen.  (beëindigd op 21.10.2024 door indiening van een gezamenlijker voordrachtakte van schepenen)
  • als elke houder van het initiatiefrecht dit recht heeft uitgeput
  • uiterlijk op de 3de dag voor de installatievergadering van de gemeenteraad.

Het initiatiefrecht gaat over naar de stemmenkampioen van de volgende lijst in afnemende volgorde van lijstgrootte als:

  • de houder van het recht binnen de voorziene termijn van 14 dagen geen gezamenlijke akte van voordracht voor schepenen heeft ingediend
  • de houder van het initiatiefrecht via een verklaring van afstand aangeeft dat hij  afziet van zijn recht

Als het initiatiefrecht overgaat, start de volgende periode van 14 dagen de dag nadat de handeling die het initiatiefrecht doet overgaan, zich voordoet. Dit wordt bekendgemaakt hier op deze webpagina en de houder zal ook telefonisch op de hoogte gebracht worden.

Om praktische redenen werd met de lijsttrekkers voorafgaand de afspraak gemaakt op maandag 21.10.2024 voor het in ontvangst nemen van de voordrachtakte voor schepenen - of later indien noodzakelijk.

Het initiatiefrecht is beëindigd op 21.10.2024 door het indienen van een gezamenlijke voordrachtakte van schepenen.

AKTE VAN VOORDRACHT EN OPVOLGING

De raadsvoorzitter, de schepenen (2), de voorzitter van het BCSD, de leden van het BCSD worden verkozen via een akte van voordracht worden verkozen via  een akte van voordracht.

De bij de algemeen directeur in te dienen modellen zijn te vinden op Lees meer over de akten van voordracht .

Het is belangrijk de modellen te gebruiken die daar te vinden zijn en geen oude modellen of anderen modellen te gebruiken (ze moeten immers de voorziene datumstempel bevatten op straffe van onontvankelijkheid). De diverse voordrachtakten zijn normaal via bovengenoemde link beschikbaar vanaf 13.10.2024 om 18 u (niet vroeger).

De gezamenlijke akte van voordracht voor schepenen die buiten het initiatiefrecht om is ingediend of ondertekend is onontvankelijk. De verkozenen die een gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen ondertekenden met miskenning van het initiatiefrecht kunnen geen mandaat meer uitoefenen voor de duur van de legislatuur.

Inzake de aanduiding van de burgemeester wordt er in tegenstelling tot vorige verkiezingen in 2018 niet meer gewerkt met een voordracht.

De verkozene met de meeste naamstemmen van de grootste coalitiefractie wordt automatisch aangewezen-burgemeester.

Deze verkozene zal op de installatievergadering de eed afleggen als aangewezen-burgemeester. De gemeenteraad stelt nadien de Vlaamse Regering in kennis van de eedaflegging. Vervolgens wordt de benoemingsprocedure opgestart.

Lees meer over de aanduiding van de burgemeester

De coalitie wordt gevormd door alle fracties die deel zullen uitmaken van het college/vast bureau (dus de schepenen die zijn voorgedragen + de toegevoegde schepen (voorzitter BCSD))

AANTAL LEDEN BCSD EN LIJSTENVERBINDEN

Het BCSD zal - de voorzitter niet meegeteld - bestaan uit 6 leden.

De toewijzing ervan aan de fracties is in verhouding tot het aantal zetels in de raad voor maatschappelijk welzijn conform art. 91 van het decreet lokaal bestuur. Verkozenen van lijsten kunnen eventueel verklaren dat zij zich met elkaar willen verbinden (lijstenverbinding) en dit doen ze door een verklaring van lijstenverbinding.

Volksbelangen: X aantal zetels in het BCSD

Nieuw Horebeke: X aantal zetels in het BCSD

LEDEN POLITIERAAD

De gemeente heeft ook 1 vertegenwoordiger in de politieraad van de politiezone waarvan we deel uitmaken. Ook hier wordt gewerkt met voordrachten. Nadere info hieromtrent en omtrent de indiening van voordrachten daarvoor worden ten gepasten tijde aan elke fractie bezorgd. Gezien een hangende fusie van politiezones kan hierover nu nog geen verder informatie worden gegeven.

 

 

Gemeenteraadsverkiezingen

Bij de gemeenteraadsverkiezingen wordt er een nieuwe gemeenteraad gekozen die in Horebeke bestaat uit 11 leden. Deze gemeenteraad stelt ook de schepenen aan, die samen met de burgemeester het college van burgemeester en schepenen vormen. Het schepencollege staat in voor het dagelijks bestuur van de gemeente.

Provincieraadsverkiezingen

De provincieraad is het bestuursorgaan van een provincie. Hij heeft een wetgevende en controlerende functie en krijgt ook taken van hogere overheden. De provincieraad stelt de deputatie samen, dit is de uitvoerende macht. Aan het hoofd van de provincie staat de provinciegouverneur.

Wie mag stemmen?

Op zondag 13 oktober mag elke Belg stemmen die vanaf die dag 18 jaar is én ingeschreven in Horebeke voor 1 augustus. Er is hierbij geen opkomstplicht meer. Wij spreken dan ook over een uitnodigingsbrief en niet meer over een oproepingsbrief. Ben je niet-Belg en gedomicilieerd op Horebeke? Dan kon je ingeschreven worden op de kiezerslijst tot 1 augustus. Je kan enkel stemmen voor de gemeenteraad.

Waarom gaan stemmen?

Een lokaal bestuur staat heel dicht bij de burger. Heel wat beslissingen hebben een directe impact op het leven van de inwoners. Lokale partijen en hun mandatarissen geven zo mee vorm aan het dagelijks leven van hun burgers. Daarom is het net zo ontzettend belangrijk om uw stem uit te brengen. Door je stem uit te brengen maak je duidelijk welke partij volgens jou een beleid wil voeren waar jij akkoord mee gaat. Via je stem heb je invloed op de vorming van het lokaal bestuur, het beleid dat ze voeren en wat dat voor jou betekent. Een stem die niet uitgebracht wordt heeft geen invloed. Het is een stem waar geen rekening mee gehouden zal worden.

Volmacht geven

Kiezers kunnen een volmacht geven als ze niet zelf naar het stemlokaal kunnen gaan omwille van één van onderstaande redenen, die ze moeten aantonen met het bijhorend attest:

Medische redenen (attest arts, een arts die zelf kandidaat is mag geen attest geven).

Beroepsredenen (attest werkgever).

Beroep van schipper, marktkramer of kermisreiziger, die kiezer voegt dan bij de volmacht een attest waaruit de uitoefening van het beroep blijkt. Dit attest wordt afgeleverd door de burgemeester of zijn gemachtigde.

Kiezer verkeert ten gevolge van een rechterlijke maatregel in een toestand van vrijheidsbeneming (attest van de directie van de instelling waar hij verblijft).

Om reden van geloofsovertuiging (attest religieuze overheid).

Studieredenen (attest directie van de onderwijsinstelling).

Tijdelijk verblijf in het buitenland. Bewijsstukken (reservatie reisbureau, kopie vliegtuigtickets, bewijs boeking,…) afgeven aan de gemachtigde van de burgemeester (onthaal administratief centrum) die een attest van ontvangst opmaakt.

Alle info vindt u op:

https://www.vlaanderen.be/vlaanderen-kiest/stemmen/naar-de-stembus/volmacht

Waar en wanneer moet ik stemmen?

De locatie van jouw stembureau staat vermeld op de uitnodigingsbrief. Het stembureau is open van 8 tot 13 uur.
 

Kandidaat stellen

De lijsttrekker van een kandidatenlijst voor de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads- en provincieraadsverkiezingen dient uiterlijk op 14 september 2024 om 16 uur een voordrachtsakte in bij de voorzitter van het relevante hoofdbureau. Dat gebeurt voor het eerst volledig digitaal, behalve in de faciliteitengemeenten. De voordrachtsakte moet ondertekend zijn door een aftredend raadslid of een minimum aantal kiezers.

Meer info en instructies voor de voordracht van kandidaten vind je hier terug. 

Op donderdag 5 september organiseert het Agentschap Binnenlands Bestuur een webinar over de installatie van de lokale bestuursorganen na de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024. Deze kan je online volgen via www.vlaanderen.be/webinar, de opname wordt achteraf ook gepubliceerd op deze website. 

Vragen?

Voor heel wat praktische informatie en vragen over de verkiezingen van 13 oktober kan je terecht op de verkiezingswebsite van Vlaanderen. Daar kan je ook enkele instructievideo’s vinden om geldig te stemmen.

Je kan ook steeds terecht bij de dienst burgerzaken via info@horebeke.be